Αναρτήθηκε από: Konstantinos | Ιανουαρίου 14, 2009

Πρακτικός οδηγός για την εφαρμογή των Social Media στο Banking

Μετά από συζητήσεις που ακολούθησαν τα τελευταία posts, αντιλήφθηκα ότι καλές είναι οι θεωρητικές αναφορές αλλά καλό θα ήταν να προσεγγίζαμε το θέμα μας περισσότερο πρακτικά.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν αυτό το post με ένα video που δεν έχει καμία σχέση με τράπεζες και γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο το θεωρώ τόσο σχετικό με την προσπάθεια επαναπροσδιορισμού της εικόνας των τραπεζών και της σχέσης με τους πελάτες.

 

 

 

Αυτό το video έχει όλα τα χαρακτηριστικά του viral marketing. Δεν πουλά μία ιδέα αλλά σε στρατεύει σ’ αυτήν.  Περιέχει ένα απλό και συγκεκριμένο πλαίσιο αρχών παρουσιασμένο με τρόπο που να σε ενθαρρύνει ν’ αναφερθείς σ’ αυτό σε όποιον συνδιαλέγεσαι, είτε στον φυσικό είτε στον ηλεκτρονικό κόσμο.Για να μην έχουμε παρεξηγήσεις, θεωρώ προφανές ότι ένα «πιασάρικο» video από μόνο του ΔΕΝ αποτελεί ένα αποτελεσματικό πρόγραμμα marketing που βασίζεται σε social media, αλλά μπορεί να λειτουργήσει μόνο στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου προγράμματος marketing που υλοποιεί

μία στρατηγική βασισμένη στην αντίληψη των social media. Για να κάνουμε αυτή την έννοια περισσότερο προσιτή, ας παραθέσουμε την ακόλουθη απλή (αλλά καθόλου απλοϊκή) παρουσίαση από το slideshare:

 

 

 

Επειδή προφανώς το θέμα δεν εξαντλείται σε ένα post, βρήκα μέσω ενός group του Linkedin το http://www.jessetorres.com/cbgsnm/cbgsnm.pdf που έχει γράψει ο Jesse Torres. Αυτό το pdf συγκεντρώνει σε 66 σελίδες έναν οδηγό για την ανάπτυξη και υλοποίηση ενός αποτελεσματικού προγράμματος marketing βασισμένου στα social media.

 

Μπορείτε να έχετε μία πρόγευση στη σύνοψη που παραθέτω στη συνέχεια:

Το σημαντικότερο σημείο της εισαγωγής είναι η επισήμανση που έχουμε πλέον συναντήσει πολλές φορές : Οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί πρέπει να μάθουν να συμμετάσχουν σε συζητήσεις και όχι να τις διαμορφώνουν. Προφανώς αυτό είναι δύσκολο καθώς για ένα αιώνα τώρα, η επικοινωνία με τους πελάτες έχει περιοριστεί στη μονόδρομη μετάδοση μηνυμάτων.

 

Στην πρώτη ενότητα, ορίζεται η έννοια του κοινωνικού δικτύου (social network) ως μία κοινωνική δομή κατασκευασμένη από κόμβους που συνδέονται με έναν η περισσότερους τύπους αλληλεξάρτησης (αξίες, οράματα, ιδέες, οικονομικές συναλλαγές, φιλία, σύγκρουση κ.λ.π), και παρουσιάζεται ως η εξέλιξη του παραδοσιακού κοινωνικού δικτύου στον ηλεκτρονικό κόσμο.

 

Στη συνέχεια ορίζεται οι 5 βασικές λειτουργίες ενός κοινωνικού δικτύου:

 

1.   Profiles

2.   Network of Contacts

3.   Messaging

4.   Content Sharing

5.   Add-Value Content

 

Η ενότητα ολοκληρώνεται με ένα κατάλογο 132 sites κοινωνικής δικτύωσης όπως αναφέρεται στην Wikipedia.

Στη δεύτερη ενότητα εντάσσεται η έννοια των κοινωνικών δικτύων στον κόσμο των social media που έχουμε συνηθίσει ν’ αναφέρουμε ως web 2.0. Η σχετική παρουσίαση από το slideshare αποδίδει πολύ επιτυχημένα την ουσία του όρου web 2.0:

 

 

Η δεύτερη ενότητα ολοκληρώνεται κατηγοριοποιώντας τα social media :

1.   Social Networks

2.   Blogs

3.   Communities

4.   Forums/Bulletin Boards

5.   Content Aggregators

Στην τρίτη ενότητα θίγεται το θέμα της δημογραφικής ανάλυσης αυτών που συμμετέχουν στα κοινωνικά δίκτυα. Στο post όπου παρουσίασα το Grounswell, είχαμε δεί και τα σχετικά εργαλεία που παρέχει η Forrester γι΄αυτό.

Στην τέταρτη ενότητα παρουσιάζεται η θεώρηση των αγορών ως συζητήσεων (markets are conversations) σύμφωνα με το Cluetrain Manifesto.

 Στην επόμενη (πέμπτη) ενότητα αναλύονται 3 προσεγγίσεις marketing σε κοινωνικά δίκτυα:

1.   Profile Centric

2.   Ad Centric

3.   Widget Centric

Το θέμα του viral marketing παρουσιάζεται στην έκτη ενότητα όπου αναφέρονται 10 πρακτικές εφαρμογής του.

 Στην έβδομη ενότητα αναφέρονται παραδείγματα μετρικών που μπορούν να ποσοτικοποιήσουν την επιτυχία της εφαρμογής όλων των προηγούμενων, καθώς και βασικές αρχές που πρέπει να μην ξεχνούμε όταν σχεδιάζουμε τέτοιες μετρικές.

 

Κατά τη γνώμη μου, η σημαντικότερη είναι η όγδοη ενότητα (με τίτλο The Downside 🙂 ) όπου αναφέρονται οι δυσκολίες στη σύλληψη το σχεδιασμό και την εκτέλεση αποτελεσματικών ενεργειών marketing σε social networks.

 

Δύο τυπικά παραδείγματα είναι η δυσκολία αντίληψης του ότι η γνώμη των πελατών δεν ελέγχεται και ότι οι υπάλληλοι πρέπει να συμμετέχουν στο διάλογο με τους πελάτες. Άλλα παραδείγματα λανθασμένων πρακτικών, είναι η εφαρμογή παραδοσιακών μεθόδων εντός κοινωνικών δικτύων, ή η αποτυχία αντίληψης ότι υπάρχουν περιπτώσεις όπου πρέπει να προωθηθεί το  μήνυμα αντί του προϊόντος.

 

 Ολοκληρώνοντας, στις ενότητες 9 και 10, αναφέρονται τα βήματα που πρέπει ν’ ακολουθήσει ένας χρηματοπιστωτικός οργανισμός προετοιμαζόμενος για την εμπλοκή του στο χώρο της κοινωνικής δικτύωσης, και καταγράφονται τα τελικά συμπεράσματα.

 

 Ελπίζω με αυτό το post ν’ ανταποκρίθηκα στο αίτημα για περισσότερο υλικό που να εξηγεί βασικές έννοιες :).

Advertisements

Responses

  1. Κώστα αρκετά δομημένες οι σκέψεις σου και βασισμένες σε επιχειρήματα, αλλά πολύ ‘ΔΥΤΙΚΕΣ’ !!!.
    Πιστεύω ότι το σημείο που βρισκόμαστε θα πρέπει να ακούσουμε περισσότερη την ΑΝΑΤΟΛΗ. Ισως ο τρόπος σκέψης και πράξης της απέναντι στον άνθρωπο και στο περιβάλλον να μας προσφέρεις περισσότερες λύσεις OUT OF THE BOX.
    Χώρες όπως εμείς που βρισκόμαστε ανάμεσα στους δύο κόσμους έχουν ή είχαν την ευκαιρία να αναδειχθούν.
    Τις πρώτες ημέρες μου στην Ισπανία με ρώτησαν οι Ισπανοί φίλοι μας τι είναι αυτό που μπορεί να προσφέρει η Ελλάδα στην Ευρώπη κι εγώ τους απάντησα ΤΡΕΛΛΑ !!!.
    Μια ΤΡΕΛΛΑ που μπορεί να προσφέρει λύσεις OUT OF THE BOX !!!
    Τα ξαναλέμε.

    • Νίκο σ’ ευχαριστώ για το σχόλιο σου. Θεωρώ ότι το web 2.0 είναι ότι ήταν το web 1.0 πριν από 10 χρόνια: Μονόδρομος. Είναι φυσικό όμως ν’ αντιμετωπίζεται όπως το web 1.0 πριν από 10 χρόνια : Πολύ «μοντέρνο».
      Σίγουρα όμως είναι «τρέλλα» για την κρατούσα άποψη του πως κάνουμε business!

  2. Θα συμφωνήσω με τον Nick ότι η ελλάδα μπορεί να προσφέρει τρέλλα αλλά ταυτοχρόνως θα διαφωνήσω μαζί του ότι το είναι το μόνο που μπορεί να προσφέρει. Το γεγονός ότι βρισκόμαστε ανάμεσα στην ανατολή και τη δύση δε σημαίνει ότι πρέπει να διαλέξουμε κάτι από τα δυο. Ίσως θα ήταν καλύτερα να προσπαθήσουμε να δημιουργήσουμε ένα αμάγαλμα από τα καλύτερα των δυο. Ας κρατήσουμε λοιπόν την τρέλα μας και τη δυνατότητά μας να προσφέρουμε λύσεις out of the box που τόσα χρόνια μας πηγαίνουν και είναι ένα από τα χαρακτηριστικά μας αλλά ας οργανωθούμε επιτέλους να δουλέψουμε με τον «δυτικό» τρόπο για να κάνουμε και κανένα βήμα μπροστά.
    Ευχαριστώ


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Kατηγορίες

Αρέσει σε %d bloggers: